vrijdag 26 oktober 2012

Frans Mettes in het Spoorwegmuseum


Het bovenstaand affiche-ontwerp voor de tentoonstelling is van Frankie Tjoeng.

In samenwerking met grafisch ontwerper en bewonderaar Gielijn Escher organiseert het Spoorwegmuseum vanaf komende woensdag een overzichtstentoonstelling over grafisch ontwerper Frans Mettes met als titel "Reclame om in te lijsten". De tentoonstelling opent op 31 oktober met de presentatie van Escher’s boek over Mettes. Mettes ontwierp gedurende zijn leven honderden reclameaffiches. Jarenlang hingen ze op de stations door heel Nederland. De expositie "Reclame om in te lijsten. Frans Mettes (1909-1984)" is te zien van 31 oktober 2012 t/m 10 februari 2013.

Affichekunstenaar, illustrator en autodidact Frans Mettes (1909-1984) ontwierp onder andere reclameposters voor Hartevelt, Heineken, Auping, Belinda sigaretten en de Nederlandse Spoorwegen. Veel van die affiches waren te zien op de perrons en in de stations, anderen hingen zowel in de stad als op stations en weer andere bij bioscopen of achter winkelruiten. De bijzondere combinatie van compositie en kleur maakten Mettes' affiches erg herkenbaar en waren daarmee een grote inspiratiebron voor andere grafisch ontwerpers. Overigens maakte Mettes in de jaren dertig ook prachtige filmaffiches. Voor meer informatie kijk hier en hier.

KLIK! Animatiefestival in EYE



De vijfde editie van het KLIK! Amsterdam Animation Festival 2012 vindt dit jaar plaats in het nieuwe EYE Filminstituut net over het IJ, van 7 tot 11 november 2012. Het festival wordt georganiseerd door met name ex-studenten van ACW. Zo zie je maar waar je met deze studie al niet terecht kan komen.  Voor meer informatie kijk hier.   

dinsdag 21 augustus 2012

Poolse film- en theateraffiches (1950-1970) in Affichemuseum van 8 juli tot en met 7 oktober 2012


Pools affiche van Wiktor Gorka voor de film Cabaret (1972) van Bob Fosse.

Wereldberoemd zijn ze geworden; Poolse film- en theateraffiches uit de periode 1950-1970. Het Affichemuseum in Hoorn laat er deze zomer een groot aantal van zien. Geschilderd, getekend, al dan niet gebruikmakend van fotografie, collage of speelse typografie vormt ieder affiche een eigenzinnige creatie. De Poolse makers van deze grafische hoogstandjes hebben in de internationale affichewereld een bijzondere klank gekregen: Roman Cieslewicz, Jan Lenica, Waldemar Swierzy en vele anderen. Vergeet ook niet 'aartsvader van de Poolse affichecultuur' Henryk Tomaszewski die honderden karakteristieke affiches maakte waarvan de bizar getekende typografie en rake beeldsymbolen raakvlakken vertonen met Nederlandse generatiegenoot Jan Bons. Hoe anders zijn deze affiches in vergelijking met hedendaagse film- en theateraffiches waarbij nauwelijks nog aandacht wordt besteed aan (typo-)grafische aspecten? Deze bijzondere tentoonstelling die een nu vrijwel verdwenen Europees cultureel tijdperk in volle glorie doet herleven, is samengesteld uit particuliere verzamelingen, de eigen museumcollectie en de affichecollectie van EYE Film Instituut Nederland. Een aanrader voor alle liefhebbers van film, theater en grafische vormgeving!

donderdag 12 juli 2012

Kubrick, The Exhibition bij EYE.

Nog tot 9 september te zien bij EYE: Stanley Kubrick, The Exhibition. Een uitgebreide tentoonstelling over een van de meest invloedrijke regisseurs van de 20e eeuw: Stanley Kubrick (1928-1999), het genie achter films als Lolita, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange en The Shining. Kubricks films zijn zowel uit technisch als artistiek oogpunt verbluffend. Inhoudelijk zocht hij vaak de controverse op. De tentoonstelling is een coproductie met het Deutsches Filmmuseum in Frankfurt en laat alle facetten zien van de totstandkoming van Kubricks films: van scenario’s tot storyboards, van setmodellen tot echte props en van kostuums tot fragmenten van de uiteindelijke films en documentaires. Parallel aan de tentoonstelling vertoont EYE een retrospectief van de films van Kubrick, van The Killer’s Kiss (1955) tot Eyes Wide Shut (1999). In speciale programma’s zoals debatten, interviews en lezingen, wordt ingezoomd op Kubricks werk en zijn persoonlijke drijfveren. Stanley Kubrick: The Exhibition is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 en op donderdag en vrijdag van 11.00 tot 21.00.

IFFR zoekt vrijwilligers en stageair(e).

Meewerken aan het festival van 2013? De voorbereidingen voor de 42ste editie van het International Film Festival Rotterdam, dat plaatsvindt van 23 januari tot en met 3 februari 2013, zijn in volle gang. Meedoen? Je kunt je nu inschrijven als vrijwilliger. Voor wie er studiepunten mee wil verdienen: de afdeling Vrijwilligerscoördinatie zoekt een stagiair(e).

maandag 4 juni 2012

Kunstlicht Call for Papers. Crossmediale kunst en tentoonstellingen

Crossmediale kunst en tentoonstellingen
Samenstellers en vormgevers van tentoonstellingen experimenteren voortdurend met verschillende media om kunst te tonen. Hierbij worden de technische en mediale grenzen in de samenstelling en presentaties van tentoonstellingen afgetast en overschreden. Dit geldt ook voor de fysieke muren van de white cube.

Sinds halverwege de 18e eeuw de eerste publiekstentoonstellingen werden ingericht, zijn er verschillende media en technieken ingezet en gecombineerd om het verhaal en de boodschap van de expositie zo duidelijk mogelijk te communiceren, of om de getoonde werken zo krachtig mogelijk naar de voorgrond te brengen. Tijdens de eerste Wereldtentoonstelling in 1851 werden industriële processen bejubeld, en zetten nieuwe technieken cultuur letterlijk in een nieuw daglicht. De Engelse schilder John Martin versterkte in de negentiende eeuw de beleving van zijn Einde der Tijden-doeken met licht- en geluideffecten. In de jaren zestig van de twintigste eeuw tastte Bruce Nauman in zijn videowerk de wanden af van zijn eigen atelier en onderzocht hij als beeldmaker de mogelijkheden van nieuwe media en technieken. In de afgelopen decennia zijn de grenzen van de tentoonstelling verder bevraagd door de opkomst en beschikbaarheid van internet: zo kan men als avatar een tentoonstelling bezoeken in Second Life, en krijgt een tentoonstellingservaring in de realiteit een extra dimensie door Augmented Reality.

Duidelijk is dat het maken van tentoonstellingen evolueert en letterlijk steeds gelaagder wordt. Dit roept echter vragen op zoals:
 Welke invloed hebben nieuwe technieken en digitale media in tentoonstellingen op de kunstbeleving enerzijds en op de tentoonstellingsbeleving anderzijds?
 Is het maken van crossmediale tentoonstellingen ter herleiden naar een behoefte van de bezoeker of wordt deze gestuurd door de tentoonstellingmaker; en waar leidt deze tendens heen?
 Worden de creatieve mogelijkheden van musea opgerekt door deze nieuwe ontwikkelingen of leggen deze ontwikkelingen juist grenzen op aan de tentoonstellingsmakers?
 Kunnen we voorbeelden van crossmedialiteit in tentoonstellingen uit de afgelopen eeuwen aanwijzen die mogelijk hebben geleid tot de huidige tendens in tentoonstellen?

Tijdschrift Kunstlicht verwelkomt academische beschouwingen op zowel crossmediale tentoonstellingen als op tentoonstellingen van crossmediale kunst. Geïnteresseerden kunnen uiterlijk 1 juli 2012 een voorstel (200-300 woorden) indienen via redactie@tijdschriftkunstlicht.nl. Op basis van de voorstellen zal aan enkele auteurs gevraagd worden een artikel te schrijven van 2.000-3.000 woorden (exclusief noten). Er kan zowel in het Nederlands als in het Engels worden ingediend, maar voor Nederlandstaligen bestaat een voorkeur voor artikelen in het Nederlands.

zaterdag 21 april 2012

Nog meer festivals

Op dit moment loopt nog het Imagine Fantastic Film Festival, over horror, fantasy en science-fiction, 17-28 april in Kriterion. Nog wat verder weg is het Holland Festival, het internationale podiumkunstenfestival, dat op 1 juni begint en bijna de hele maand duurt.