Dinsdag 25 gaf Jan Pieter Ekker een gastcollege bij
De onderzoekspraktijk van film & grafische vormgeving. Ekker is filmjournalist van
de Volkskrant, grafisch ontwerper en als geen ander kenner van het moderne filmaffiche. Hij is ook oprichter van de
Cinema.nl Afficheprijs voor het beste Nederlandse filmaffiche, jaarlijks uitgereikt bij het Nederlands Filmfestival. In zijn college gaf Ekker aan hoe tegenwoordig filmaffiches zoals die voor
Quantum of Solace of
Alles is Liefde tot stand komen, welke eisen opdrachtgevers stellen, hoe het komt dat hedendaagse filmaffiches zo sterk op elkaar lijken - alle affiches voor romantische komedies lijken op die voor
Pretty Woman terug te gaan - en hoe de criteria van de Afficheprijs jaarlijks tot stand zijn gekomen. In het tweede deel van zijn optreden becommentarieerde hij de door de studenten gemaakte analyses van hedendaagse filmaffiches, van het sombere affiche voor
Boy A en het Titanic-achtige affiche voor
Bride Flight tot de Saul Bass-achtige affiches voor
Burn After Reading en de typische actiefilmposter voor
Rocknrolla. Ekker bevestigde de constatering van veelvuldig hergebruik door het voorbeeld van het affiche van
Het echte leven, dat direct lijkt geïnspireerd te zijn op dat voor
The Life and Death of Peter Sellers. Ten slotte deed Ekker dankzij de studenten ook ontdekkingen, zoals dat het affiche voor
TBS allang weggeeft wat de film nog lang geheim houdt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten