maandag 4 juni 2012

Kunstlicht Call for Papers. Crossmediale kunst en tentoonstellingen

Crossmediale kunst en tentoonstellingen
Samenstellers en vormgevers van tentoonstellingen experimenteren voortdurend met verschillende media om kunst te tonen. Hierbij worden de technische en mediale grenzen in de samenstelling en presentaties van tentoonstellingen afgetast en overschreden. Dit geldt ook voor de fysieke muren van de white cube.

Sinds halverwege de 18e eeuw de eerste publiekstentoonstellingen werden ingericht, zijn er verschillende media en technieken ingezet en gecombineerd om het verhaal en de boodschap van de expositie zo duidelijk mogelijk te communiceren, of om de getoonde werken zo krachtig mogelijk naar de voorgrond te brengen. Tijdens de eerste Wereldtentoonstelling in 1851 werden industriële processen bejubeld, en zetten nieuwe technieken cultuur letterlijk in een nieuw daglicht. De Engelse schilder John Martin versterkte in de negentiende eeuw de beleving van zijn Einde der Tijden-doeken met licht- en geluideffecten. In de jaren zestig van de twintigste eeuw tastte Bruce Nauman in zijn videowerk de wanden af van zijn eigen atelier en onderzocht hij als beeldmaker de mogelijkheden van nieuwe media en technieken. In de afgelopen decennia zijn de grenzen van de tentoonstelling verder bevraagd door de opkomst en beschikbaarheid van internet: zo kan men als avatar een tentoonstelling bezoeken in Second Life, en krijgt een tentoonstellingservaring in de realiteit een extra dimensie door Augmented Reality.

Duidelijk is dat het maken van tentoonstellingen evolueert en letterlijk steeds gelaagder wordt. Dit roept echter vragen op zoals:
 Welke invloed hebben nieuwe technieken en digitale media in tentoonstellingen op de kunstbeleving enerzijds en op de tentoonstellingsbeleving anderzijds?
 Is het maken van crossmediale tentoonstellingen ter herleiden naar een behoefte van de bezoeker of wordt deze gestuurd door de tentoonstellingmaker; en waar leidt deze tendens heen?
 Worden de creatieve mogelijkheden van musea opgerekt door deze nieuwe ontwikkelingen of leggen deze ontwikkelingen juist grenzen op aan de tentoonstellingsmakers?
 Kunnen we voorbeelden van crossmedialiteit in tentoonstellingen uit de afgelopen eeuwen aanwijzen die mogelijk hebben geleid tot de huidige tendens in tentoonstellen?

Tijdschrift Kunstlicht verwelkomt academische beschouwingen op zowel crossmediale tentoonstellingen als op tentoonstellingen van crossmediale kunst. Geïnteresseerden kunnen uiterlijk 1 juli 2012 een voorstel (200-300 woorden) indienen via redactie@tijdschriftkunstlicht.nl. Op basis van de voorstellen zal aan enkele auteurs gevraagd worden een artikel te schrijven van 2.000-3.000 woorden (exclusief noten). Er kan zowel in het Nederlands als in het Engels worden ingediend, maar voor Nederlandstaligen bestaat een voorkeur voor artikelen in het Nederlands.

zaterdag 21 april 2012

Nog meer festivals

Op dit moment loopt nog het Imagine Fantastic Film Festival, over horror, fantasy en science-fiction, 17-28 april in Kriterion. Nog wat verder weg is het Holland Festival, het internationale podiumkunstenfestival, dat op 1 juni begint en bijna de hele maand duurt.

zaterdag 24 maart 2012

Movies that Matter en Roze Filmdagen.



Het is blijkbaar festivaltijd: je kunt nog een staartje meenemen van de Roze Filmdagen (Amsterdam, Ketelhuis, 15-25 maart), terwijl in Den Haag alweer Movies That Matters begonnen, het Amnesty International filmfestival (Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui, 22-28 maart). En binnenkort begint Holland Animation ook nog (vanaf 28 maart), zie eerdere post.

zaterdag 17 maart 2012

Deadline aanmelding masters en ruiken via mini-colleges

Ben je geïnteresseerd in aanmelding voor een van de masters Comparative Arts & Media Studies of Design Cultures? Twijfel je nog en wil je eerst wat meer ruiken aan de opleidingen? Op 10 april worden er mini-colleges gegeven namens deze masters. Je kunt je daarvoor opgeven via cams.let@vu.nl of designcultures.let@vu.nl.

Denk aan de deadlines voor aanmelding voor de masters: uiterlijk 1 mei voor Nederlandse studenten en uiterlijk 1 april voor buitenlandse studenten. De deadline voor (Nederlandse) premasterstudenten is ook uiterlijk 1 mei. De websites zijn inmiddels bijgewerkt en bevatten de meest actuele informatie: Comparative Arts & Media Studies en Design Cultures.

maandag 12 maart 2012

Welkom bij Blij dat ik Rij. 125 jaar Autoreclame.



Wilbert Schreurs, docent Algemene Cultuurwetenschappen aan de VU, heeft voor het Louwman Museum in Den Haag de tentoonstelling Blij dat ik Rij over 125 jaar autoreclame samengesteld. Op een originele manier wordt de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto belicht aan de hand van spraak-makende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame is de eerste overzichtstentoonstelling over autoreclame ooit in Nederland.

17.02.2012 t/m 15.04.2012 in het Louwman Museum Den Haag

donderdag 1 maart 2012

HAFF 2012



Leader voor het nieuwe Holland Animation Film Festival 2012 (28 maart-1 april). Animatie Sjeng Schupp, muziek Michiel van Dijk (Vinex Productions). Meer info zie www.haff.nl.

donderdag 9 februari 2012

BA-cursus Film in Rome/Rome in de Film



Van 17 tot 30 september 2012 organiseert het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome in samenwerking met Ivo Blom (ACW, Vrije Universiteit) de BA-cursus:

Rome in de Film/Film in Rome. Film, stadsbeelden, tijdsbeelden

Deze cursus staat open voor BA-studenten in alle disciplines van UvA, VU, UL, UU, RU en RUG. Deadline voor aanmelding is 1 mei 2012. Meer informatie is hier te vinden.