zaterdag 14 januari 2012

Designprijs 2012 en Premsela Publieksprijs

Ben je geïnteresseerd in design en wil je daar meer mee doen, je kunt nu zelf je stem laten horen voor de Premsela Publieksprijs.

"Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode is zeer verheugd een rol te kunnen spelen in de Rotterdam designprijs 2011. Wat ons aanspreekt is allereerst dat deze prijs niet over disciplines gaat, zoals bij veel designprijzen, maar over attitudes. Daarnaast zijn we zeer te spreken over de nieuwe aanpak van deze editie. Omdat de vijf scouts op persoonlijke titel elk drie genomineerden aandragen schetst dit een goed beeld van Nederlands design anno nu en waar het zich naartoe beweegt. Bovendien biedt deze aanpak een uitstekende mogelijkheid om de discussie over design verder te trekken dan het veld. Om dit te concretiseren is de Premsela Publieksprijs (een geldbedrag van € 5000) in het leven geroepen. Het publiek kan vanaf de openingsavond op 25 november tot en met 11 februari via de App (zie ‘designprijs’ in de Appstore), de website of in de tentoonstelling stemmen op een van de nominaties.

Nomineren gebeurt natuurlijk weloverwogen en om een goed besluit te maken helpen Museum Boijmans Van Beuningen, Stichting Designprijs Rotterdam en Premsela, het publiek graag op weg. Op zondag 11 december en zondag 15 januari om 14.00 uur zijn er in het museum twee talkshows waarbij de scouts en genomineerde ontwerpers aanwezig zijn. Tim Vermeulen (programmamanager Premsela) gaat die twee middagen in gesprek met scouts over de nominaties en de visies erachter.

Maar er zijn ook andere manieren om tot een goede stemkeuze voor de Premsela Publieksprijs te komen. AVRO Kunstuur zendt vanaf zaterdag 7 januari een vijfdelige serie uit over de genomineerden van de Rotterdam designprijs en hun scouts. En daarnaast is er een drietal talkshows over de Rotterdam designprijs te bezoeken tijdens Object Rotterdam. Meer informatie vind je op deze site onder ‘programma’.

Op zondag 12 februari zullen zowel de Rotterdam designprijs als de Premsela Publieksprijs bekend worden gemaakt in Museum Boijmans Van Beuningen. De bokaal die wordt uitgereikt is door de publieksfavoriet van 2009 gemaakt: Gorilla."

IFFR 2012



Van 25 januari tot 5 februari a.s. speelt zich in Rotterdam weer het jaarlijkse International Film Festival Rotterdam af. Kijk hier voor de website van het festival. Het volledige programma wordt op 19 januari bekend gemaakt. Let ook op de interactieve installatie van Michel Gondry: Home Movie Factory. Gondry is bekend van zijn fraai vormgegeven en vertelde videoclips voor o.a. Kylie Minogue (Come into my world) en Björk (Human Behaviour) en speelfilms als Eternal Sunshine of the Spotless Mind, maar is sinds een paar jaar ook actief als installatiekunstenaar.

Hieronder alvast de trailer voor het festival:

vrijdag 9 december 2011

Impressie excursie Cineco-Haghefilm



Vandaag werden wij rondgeleid bij filmlaboratorium Cineco, waar we met name bij de onderafdeling Haghefilm meer te weten kwamen over filmrestauratie. Daniela Currò liet ons rotte nitraatfilm zien én ruiken, toonde de verschillende kleuringsystemen van de zwijgende film en leidde ons rond. Collega's vertelden over de ontwikkelbaden en digitale kleurcorrectie. Over digitale restauratie was meer te vertellen, maar de tijd was te kort. Wie het nog eens wil nakijken, kan eens kijken bij deze demonstratiefilm van EYE/Filmmuseum over de digitale restauratie van de film Beyond the Rocks met Gloria Swanson en Rudolph Valentino.

dinsdag 22 november 2011

Lezing Nora Alter

Maandag 28 november a.s. zal Nora Alter (Temple University, US) een openbare lezing geven, getiteld Composing in Fragments: Music in the Essay Films of Resnais and Godard. Ben je geïnteresseerd in Europese art cinema of in de combinatie van muziek & film, kom luisteren. De - Engelstalige - lezing vindt plaats via de Onderzoeksmaster VAMA maar is voor iedereen toegankelijk.

Aanvang 18.00 uur, zaal 08a04.

Bio:
Nora M. Alter is Chair and Professor of Film and Media Arts at Temple University. Her teaching and research have been focused on twentieth and twenty first century cultural and visual studies from a comparative perspective. She is author of Vietnam Protest Theatre: The Television War on Stage (1996), Projecting History: Non-Fiction German Film (2002), Chris Marker (2006) and co-editor with Lutz Koepnick of Sound Matters: Essays on the Acoustics of Modern German Culture (2004). She has published essays on German and European Studies, Film and Media Studies, Cultural and Visual Studies and Contemporary Art. She has been awarded year long research fellowships from the National Endowment for the Humanities, the Howard Foundation and the Alexander von Humboldt Foundation. She is completing a new book on the international essay film and has begun research on a new study devoted to sound.

donderdag 17 november 2011

Impressie excursie bibliotheek EYE


In het kader van het tweedejaarsvak Filmanalyse zijn we op vrijdag 11 en woensdag november bij de bibliotheek van EYE (vh. Filmmuseum) geweest, waar Lizette Oostendorp en Germa Seuren ons wegwijs hebben gemaakt hoe in deze unieke bibliotheek te zoeken en wat je er allemaal kunt vinden. Bijgevoegd een impressie.

vrijdag 4 november 2011

Lezing Aniko Imre

THE MA IN COMPARATIVE ARTS AND MEDIA IS HAPPY TO ANNOUNCE A LECTURE BY
PROF. Anikó Imre: Brand New EU: Nation Branding Across Media
VU University, room HG-14a10, Tuesday 22 November, 16:00-18:00

Anikó Imre is Associate Professor of Critical Studies at the University of Southern California’s School of Cinematic Arts. Her work revolves around film and new media theory, global television, national and transnational media, postcoloniality, global consumption and mobility, studies of identity and play, media education, and European media. She is the author of Identity Games: Globalization and the Transformation of Media Cultures in the New Europe (MIT Press, 2009), editor of East European Cinemas (Routledge, 2005) and co-editor of Transnational Feminism in Film and Media (Palgrave, 2007), and Popular Television in Eastern and Southern Europe Routledge, 2012).

In her lecture, Anikó Imre will cast a critical look at the phenomenon of nation branding as a multimedia site of interaction between nostalgic nationalism and consumerist identity-construction within the expanding post-Cold War European media sphere. In the aftermath by socialism, nation-states of the New Europe have been forced to reinvent themselves as market-friendly and democratic places and shed the identity damage caused my socialism. State governments have widely embraced corporate nation-branding practices, often creating chaotic messages that have been met by cynical responses among their populations. Imre investigates the political implications of the permeability between the emotional attachment to brands and products and the love of the nation. As a case study, she will focus on the plight of Romania, whose recent rebranding campaigns to revitalize tourism and direct capital investment have been countered by a powerful Western investment in Brand Dracula and Brand Ceausescu as the country’s essential symbols, as evidenced, for instance, in the infamous Romanian episodes of the travel series No Reservations and Top Gear. This leads her to conclude that the paradoxical, “postnational” remapping of the post-Cold War world as a series of competing nation brands tends to reinforce neo-imperial inequalities among nation-states. In the case of small post-socialist nations, branding is promoted, paradoxically, in the guise of a post-national order that relieves citizens of nationalism’s ideological burden and converts its pleasures into a platform for consumer identification.

Everyone is invited to attend!

woensdag 2 november 2011

Klassiekers op YouTube

YouTube heeft tegenwoordig complete speelfilms op het net staan. Daar zit ook een hele serie klassiekers bij als Das Cabinet des Dr. Caligari, Pansterkruiser Potemkin, Haxan/Witchcraft through the Ages van Christensen, The General met Buster Keaton, Fritz Langs M en Sabotage van Hitchcock. Blijkbaar heeft YouTube de rechten niet zo goed geregeld, want achter sommige titels schuilt al geen film meer.