Op
woensdag 8 juni promoveert ACW-docent
Connie Veugen. Tijd:
15:45. Locatie:
Aula, Hoofdgebouw, Vrije Universiteit Amsterdam. De titel van het proefschrift luidt:
Computer Games as a Narrative Medium. Promotores zijn prof.dr. Wilbert Spooren en prof.dr. Ed Tan, copromotor is dr. Heidi de Mare. Hieronder een korte beschrijving van het onderzoek:
"In mijn proefschrift toon ik aan dat narratieve elementen zoals gebruikt in boeken en films anders zijn of anders werken in verhaalgestructureerde computer games. Een verhaal-gestructureerde game is een game waar de volgende stap in het verhaal, bijvoorbeeld wanneer de gamer een puzzel heeft opgelost of een vijand heeft verslagen, door de ontwerper van de game is vastgelegd. Zogenaamde (
action-)
adventure games zoals
the legend of zelda: twilight princess (2006) of
heavy rain (2010) zijn voorbeelden van verhaalgestructureerde games. Door verhaal-gestructureerde games te vergelijken met boeken en films toon ik aan dat de manier waarop het verhaal gepresenteerd wordt en de manier waarop de gamer het ervaart fundamenteel verschilt van de manier waarop dit gebeurt in de andere media. Zo wordt de term
genre zowel bij film als bij games gebruikt om duidelijk te maken wat het publiek kan verwachten, maar in games wordt de term niet gebruikt om aan te geven waar de game over gaat, maar om aan te geven welke spelvaardigheden nodig zijn om de game te kunnen spelen. Dus ook al ben je geen fan van horror, dan zou je een film als
resident evil (2002) toch nog kunnen uitzitten, maar als je de spelvaardigheden van de action-adventure game (meer speciaal van
survival horror) niet beheerst, dan kun je de gelijknamige game niet uitspelen. In mijn proefschrift concludeer ik daarom dat het onderzoeksgebied van de gamestudies gebaat is bij een nieuwe narratieve theorie waarin rekening gehouden wordt met
gameplay (en de gamer), hardware en ontwikkelingen door de tijd."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten